Is de werkdruk in de zorg te hoog?

Is zorg leveren aan cliënten niet de reden dat jij hebt gekozen voor een mooi beroep in de zorg? Precies. Helaas is de hoge werkdruk in deze branche nog steeds gesprek van de dag. En dit wordt ook bevestigd door onze gebruikers. Een nadelig gevolg hiervan is dat thuiszorgmedewerkers minder tijd hebben voor de cliënt.

Wat veroorzaakt deze hoge werkdruk?

Gaten opvullen in het rooster vanwege een personeelstekort, werken onder tijdsdruk, rapportage naar zorgverzekeringen, het opstellen van zorgplannen en de vele telefoontjes die je tijdens de zorgroute moet beantwoorden. Dit zijn een aantal oorzaken die zorgen voor een hoge werkdruk. Niet alleen vervelend voor jou, maar ook voor de cliënt die de zorg hard nodig heeft.De weinige tijd die je hebt, wil je graag aan goede zorg besteden en niet aan administratieve taken of het beantwoorden van telefoontjes. Die tijd gebruik je liever om koffie te drinken met een cliënt die de rest van de dag alleen zit.

Gevolgen van hoge werkdruk

Niet alleen de zorg lijdt onder de gevolgen van de verhoogde werkdruk, ook de zorgmedewerkers zelf ervaren de gevolgen hiervan. Het ziekteverzuim in de zorg is de afgelopen jaren gestegen, blijkt uit cijfers van Trouw. Hierdoor krijg jij het dus nog drukker.

Zelf even snel die zware doos verplaatsen voor meneer of mevrouw, terwijl je dit eigenlijk met z’n tweeën had moeten doen. Dit soort situaties zorgt voor lichamelijke klachten. Daarnaast zorgen ook psychische klachten ervoor dat zorgmedewerkers langdurig thuis komen te zitten. Zoals je weet kan de zorg natuurlijk emotioneel best zwaar zijn.

Hoe verminderen we de werkdruk?

Meer personeel aannemen zou helpen in de strijd tegen de hoge werkdruk. Tot die tijd: probeer er samen met collega’s uit te komen. Gaten in het rooster die moeten worden opgevuld, collega’s die eigenlijk ziek zijn maar doorwerken en de collega’s die voortdurend extra diensten draaien. Maak deze oorzaken bespreekbaar binnen je team en probeer er samen uit te komen. TeamTelefoon kan jullie daarbij helpen. Dankzij TeamTelefoon zorg je ervoor dat er altijd meerdere mensen bereikbaar zijn. Zo kun je kan met een gerust hart een telefoontje laten gaan als je net bij een cliënt naar binnen loopt. Een andere collega neemt op en jij kunt met je volle aandacht bij de cliënt zijn. Zo helpt TeamTelefoon mee aan een betere zorg.