Hoe krijg ik grip op mijn werkdruk?

Op 10 mei 2019 waren wij aanwezig op de Florence Nightingale Fair. Tijdens deze fair waren er verschillende workshops, een informatiemarkt en werd de Hart voor Zorg-award uitgereikt. Wij waren aanwezig bij de workshop “Grip op je werkdruk” om tips te krijgen voor het omgaan met hoge werkdruk. 

Werkdruk in de zorg

De workshop zat – zoals verwacht – helemaal vol. “Blijkbaar is werkdruk in de zorg wel een ding” trapte Nico Duivenvoorden af. Alle stoelen waren bezet en samen met een paar anderen stond ik achteraan tegen de muur geleund naar Duivenvoorden te luisteren.

De criticus en de helper 

Zijn workshop begint met het beantwoorden van de vraag wat werkdruk is, en hoe deze werkdruk wordt beleefd. Er zijn twee verschillende manieren om te reageren op de werkdruk: begrenzen en verbinden. De criticus is iemand die begrenst: hij zegt nee en remt. De helper is iemand die verbindt: hij zegt ja en rent. Duivenvoorden vraagt aan de groep of dit type mensen wordt herkend binnen hun organisatie. Iedereen knikt of zegt “ja”. Velen overleggen en fluisteren de namen van de personen in hun organisatie die meer begrenzen. Maar ook hoor je: “Ja, die werkt altijd zo hard en zegt nergens nee tegen.”

Het ‘witje’

Duivenvoorden maakt duidelijk dat het belangrijk is om een balans te vinden tussen begrenzen en verbinden. HIerbij spelen twee belangrijke factoren mee: bewustwording en regie nemen. Deze bewustwording begint bij erkennen en beseffen dat multitasken niet werkt. Daarnaast vertelt hij ook hoe belangrijk het is om een moment van pauze te hebben tijdens je werk waarin je helemaal niks doet: niet op je telefoon kijken, niet je e-mail beantwoorden, niet op social media kijken, gewoon even helemaal niets. Dit wordt ook wel ‘Het Witje’ genoemd. Wat moet je dan wel doen? Iets anders, iets met weinig geestelijke inspanning, alleen, op een rustige plek en het mag maximaal 5 minuten duren. Duivenvoorden vraagt “Wie doet dit al?”. Bijna niemand steekt zijn hand op. De hoogste tijd om dit witje in te voeren dus, zegt Duivenvoorden. Zijn advies is om dit met je team en eventueel managers te bespreken. Probeer een moment te vinden in je dagelijkse werk om dit witje in te voeren. Deze kleine en simpele oplossing kan bijdragen aan het beter vat krijgen op je werkdruk. 

Multitasken bestaat niet 

Zoals Duivenvoorden eerder zei: het erkennen dat multitasken niet bestaat is één van de eerste stappen om beter grip op je werkdruk te krijgen. Hiervoor heeft hij een oefening die jij ook makkelijk nu kunt doen. Pak een pen, een stopwatch (op je telefoon) en doe mee.

De eerste oefening: schrijf de zin ‘multitasken bestaat niet’ maar na elke letter, schrijf je een cijfer op. Dat ziet er zo uit: m1u2l3t4… En zo verder. Zet een stopwatch aan als je begint, stop deze als je klaar bent en schrijf de tijd ergens op. De tweede oefening: schrijf weer de zin ‘multitasken bestaat niet’ maar deze zin mag je nu eerst volledig uitschrijven. Daarna schrijf je de cijfers 1 t/m 22 op na elkaar. Houd weer de tijd bij en vergelijk deze met de tijd van de vorige oefening. Wat valt je op? Laat ons in de reacties weten wat je ziet!