Zorgdilemma’s met TeamTelefoon: kapotte teamtelefoon

Eens in de zoveel tijd legt TeamTelefoon jou als zorgverlener een dilemma voor. Zo proberen wij te ontdekken wat er speelt binnen de zorg en hoe er met lastige situaties wordt omgegaan. Deze keer is het dilemma: je hebt per ongeluk de teamtelefoon kapot gemaakt, bijvoorbeeld door hem in de WC te laten vallen. Wat doe je?

Gebeurt regelmatig

Het lijkt misschien een gek dilemma, maar het komt toch geregeld voor. Dit onderschreef ook Prema: “Bij ons vielen helaas met regelmaat telefoons in de WC.” Wij legden jullie drie opties voor wat te doen in deze situatie: opbiechten bij de leidinggevende, de telefoon doorgeven aan de volgende zonder iets te zeggen of zelf de telefoon proberen te repareren. Claudia gaf ook nog een vierde, “snel doortrekken”, maar natuurlijke met een dikke knipoog en niet serieus bedoeld. 

Goudeerlijk

Zorgverleners zijn goudeerlijk, want het overgrote deel van jullie zou het gewoon opbiechten aan de leidinggevende. Ook nemen jullie zelf het initiatief om zo snel mogelijk een nieuwe telefoon te regelen via de ICT afdeling. Zo schreef Sabine: “Ik zou zorgen dat er een nieuwe komt via ICT en regelen dat we tot die tijd weer bereikbaar zijn.” Bereikbaar zijn voor de cliënten en artsen is natuurlijk van groot belang. 

Redden wat er te redden valt

Verder gaf een aantal van jullie handige tips om de telefoon nog proberen te redden. Zo liet Eveliene ons weten de telefoon “eerst af te drogen en in de rijst te leggen”. Wie weet doet hij het daarna gewoon weer en is het helemaal niet nodig om de leidinggevende direct in te lichten. 

Knipoog

Er zijn dus twee opties waar jullie voor gaan, eerlijk opbiechten of de telefoon zelf proberen te maken. Dit kan ook hand in hand gaan met het regelen van een nieuwe telefoon. Natuurlijk was dit een dilemma met een knipoog, zoals de reactie van Claudia al liet blijken. Ook Corina omschreef het perfect: “als dat het moeilijkste zou zijn wat je tegenkomt, dan was werken in de zorg een eitje.” Dit klopt als een bus, want als zorgmedewerker kom je natuurlijk veel lastigere situaties tegen dan een kapotte teamtelefoon. 

Wil jij het dilemma of alle reacties teruglezen, ga dan naar onze Facebook pagina.

 

Klik hier als je meer wilt leren over TeamTelefoon.

Geïnteresseerd in meer van zulke artikelen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.