Vijf tips om mentaal tot rust te komen

Het coronavirus en alle maatregelen van het kabinet en RIVM hebben invloed op onze mentale gezondheid. Voor jou is het ongetwijfeld ook lastiger om tot rust te komen, omdat je tijdens het werk direct geconfronteerd worden met gevolgen van het virus. Het is daarom goed om je mentale gezondheid in acht te nemen en de rust te pakken die je nodig hebt en verdiend. In dit artikel hebben wij een aantal handige tips op een rij gezet om mentaal tot rust te komen. 

Meer psychische belasting 

Normaal gesproken ligt de werkdruk in de zorg al heel hoog en kan het mentaal soms zwaar zijn. Sinds de corona-uitbraak is dit alleen maar erger geworden. Beroepsvereniging V&VN deed onderzoek onder ruim tienduizend leden. Hieruit bleek dat zeven van de tien zorgmedewerkers meer psychische belasting ervaren dan gewoonlijk. Vermoeidheid, onzekerheid, stress, machteloosheid, rusteloosheid en slapeloosheid behoren tot de meest voorkomende klachten. Verder kwam uit de peiling naar voren dat de helft van de verpleegkundigen in de wijk en verpleeghuizen druk voelt om zonder voldoende beschermende middelen toch zorg te verlenen. Ook dit kan zorgen voor extra psychische belasting.    

Mentale gezondheid

Om goede zorg aan anderen te kunnen leveren, is het belangrijk om goed voor je mentale gezondheid te zorgen. Het Trimbos Instituut heeft een lijst opgesteld met praktische tips om mentaal gezond te blijven. Wij kozen er vijf uit en hebben die hieronder op een rijtje gezet.  

Tip 1: Pak je rust

Het is misschien een inkoppertje, maar het is heel belangrijk om je rust te pakken. Zorg ervoor dat je voldoende slaapt en zoek afleiding in activiteiten waar je van geniet en ontspant. Lees bijvoorbeeld een boek, maak een wandeling of ga sporten. Probeer tijdens deze activiteiten niet aan je werk te denken en geef je volledig over aan de ontspanning.

Tip 2: Accepteer negatieve gevoelens

We bevinden ons in een heftige situatie en daardoor kan je gaan piekeren of kunnen er negatieve gedachten ontstaan. De meeste van deze gevoelens en gedachten zijn een normale reactie in een abnormale situatie. Wees niet te hard voor jezelf en accepteer dat deze gevoelens en gedachten erbij horen. 

Tip 3: Praat met een buddy

Het kan heel belangrijk zijn om een vast persoon te hebben waarmee je kan praten over alle gebeurtenissen. Dit wordt ook wel een buddy genoemd. Met elkaar praten biedt steun en zorgt ervoor dat je je gedachten niet opkropt.  

Tip 4: Beperk je nieuwsinname

Natuurlijk is het van belang om op de hoogte te blijven van alle informatie rondom het coronavirus. Zorg er wel voor dat je je nieuwsinname beperkt, bijvoorbeeld tot twee keer per dag. Daarnaast kun je afspreken om, bijvoorbeeld tijdens het avondeten, niet over corona te praten, zodat je ook ruimte maakt voor andere gesprekken.

Tip 5: Geef complimenten

Sta met je team stil bij de dingen die je hebt kunnen bereiken. Focus op de positieve dingen en niet op de dingen die niet zijn gelukt. Geef elkaar erkenning voor het belangrijke werk dat jullie doen. 

Andere initiatieven

Als laatste willen we je graag nog het volgende meegeven. Besef dat je doet wat je kan. We bevinden ons in een uitzonderlijke situatie en veelal bestaan er nog geen protocollen of richtlijnen. En toch sta jij iedere keer weer gewoon klaar voor jouw cliënten. Naast deze tips zijn er zijn ook veel initiatieven opgezet om je te ondersteunen tijdens deze crisis. Ben je benieuwd? Je leest er meer over in dit artikel. 

Geïnteresseerd in meer van zulke artikelen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.