Werken in de zorg: ik heb corona

Verpleegkundige Renate Wennekes (48) liep het coronavirus op en was zich er niet van bewust. Op benauwdheidsklachten na, voelde zij zich goed. “Ik had niet het gevoel van: ik heb corona.”

Renate is werkzaam bij zowel een thuiszorgorganisatie als een zorgvoorziening. In de thuiszorg werkt ze 16 uur per week en bij de zorgvoorziening 20. Bij beide zorginstanties is zij werkzaam als wijkverpleegkundige. Momenteel zit Renate thuis met corona. 

De eerste symptomen

Renate is rond deze tijd van het jaar altijd benauwd. “Ik ben astmatisch en ik heb last van hooikoorts. Daarom ben ik in deze periode altijd meer benauwd.” Zoals gewoonlijk belde ze de huisarts voor medicatie. Die adviseerde haar tweemaal daags haar temperatuur op te meten en thuis te blijven als ze ook andere klachten zou krijgen. “Ik had geen andere klachten zoals koorts en hoofdpijn. Ik was alleen benauwd.” Renate merkte dit vooral bij het traplopen. “Als ik een trap op moest was ik gelijk buiten adem.” Na het gesprek met de huisarts heeft Renate nog een ochtenddienst gedraaid in de thuiszorg. Daarna voelde zij zich niet lekker. “Ik zei tegen een collega dat ik mij niet goed voelde en zij dacht dat het een goed idee zou zijn als ik getest zou worden.”

Positief getest

Renate heeft toen aangeklopt bij de landelijke regiocoach binnen haar organisatie. “Die zei dat ik contact op moest nemen met de bedrijfsarts en dat heb ik gedaan.” Wanneer je die belt, moet je jouw situatie uitleggen en dan hoor je of je getest wordt of niet. Omdat Renate astmatische klachten heeft, hoeft zij niet aan de eisen van de triage te voldoen om getest te worden. Twee dagen na de test hoorde ze dat ze positief was getest op corona. “Ik had geen koorts of andere klachten, ik was alleen benauwd zoals normaal gesproken. Op dat moment had ik niet het gevoel van van: Ik heb corona.”

In thuisisolatie

Tijdens dat weekend kreeg Renate wel last van hevige klachten. Toen is zij in thuisisolatie gegaan. Zij mag volgens de regels van haar werkgever nog niet aan het werk. Haar werkgever hanteert andere regels dan het RIVM. Zo stelt het RIVM dat je na 24 uur klachtenvrij zijn weer aan het werk kan. Bij Renate’s werkgever mag dit pas na een week. “Bij mij is het sowieso lastig in te schatten wanneer ik aan het werk kan aangezien ik nog benauwd ben bij inspanning. Wanneer ik de trap op loop hoor je me hijgen. Ik ben dus nog niet klachtenvrij genoeg om te gaan werken.” 

Corona maatregelen

In veel thuiszorgorganisaties worden de regels omtrent corona aangescherpt. Dit is ook het geval bij Renate’s werkgever. Medewerkers die positief getest zijn op corona of klachten hebben, werken vanuit huis. Mensen die geen hevige klachten hebben maar wel thuis moeten blijven, doen het kantoorwerk. “Op deze manier halen we de druk weg van collega’s die niet ziek zijn en in de wijk lopen. We proberen op deze manier elkaar een beetje te helpen.”

Renate en haar collega’s communiceerden voor de coronacrisis ook al nauwelijks face-to-face,  dus in dat opzicht verandert er niet veel. “Wij communiceren altijd via Hangout en maken gebruik van digitale rapportages. Wij hebben ook allemaal onze eigen werktelefoon dus die hoeven we ook niet door te geven.” 

Corona-teams

Wat wel anders is, is dat binnen haar thuiszorgorganisatie speciale coronaroutes zijn opgezet. Deze routes bestaan alleen uit cliënten die positief zijn getest op corona of die symptomen van corona hebben. “Wanneer we klachten signaleren, worden deze cliënten gelijk naar de coronaroutes overgeplaatst.” In de media hoor je vaak dat er een tekort aan beschermingsmiddelen is. Waar Renate werkt, is dat gelukkig niet het geval. “De cliënten met verdachte symptomen worden beschermd verzorgd. Wij dragen dan schorten, mouwen, handschoenen, mond-neusmaskers en spatbrillen.” 

Druk op de zorg

De klachten van mensen met corona zijn heel erg verschillend. Sommigen hebben hele hoge koorts en spierpijn, anderen hoesten en zijn benauwd en weer anderen hebben hoofdpijn. “Het is een virus waar nog ontzettend weinig over bekend is. Dit maakt het lastig voor zorgmedewerkers om goed te handelen.” De GGD werkt heel hard, maar het is moeilijk voor hen om op alle vragen een antwoord te hebben. “Zo ben ik bijvoorbeeld benauwd, maar is het niet duidelijk of ik het nog over kan dragen. Ze weten het gewoon allemaal niet en dat maakt het heel erg lastig.” Dit maakt het heel moeilijk om de zorg op een goede manier aan te sturen.

Verschillen tussen zorgorganisaties

Ook zijn er veel verschillen tussen zorgorganisaties en welke maatregelen zij toepassen. Bij de thuiszorgorganisatie wonen mensen in hun eigen huis maar ontvangen ze daarbij hulp. Bij de zorgvoorziening waar Renate ook werkt, is dit al anders. Zo hebben ze geen beschermende maatregelen. Ook wonen de cliënten allemaal in hetzelfde gebouw in een eigen appartement. Volgens Renate kan het zo zijn dat ze elkaar op deze manier makkelijker besmetten. “De cliënten in deze zorgvoorziening eten bijvoorbeeld nog samen. Wel zijn we gesloten voor bezoek. We weten op deze manier niet of ze worden besmet door de medewerkers of dat ze elkaar besmetten. Door de verschillende manieren van aanpak is het moeilijk te achterhalen wat wel werkt en wat niet.” 

 

We willen Renate bedanken voor het vertellen van haar verhaal. Het zijn aparte tijden en zeker jullie als zorgmedewerkers worden daarmee geconfronteerd. Heb jij hetzelfde meegemaakt als Renate of heb jij een ander verhaal dat je graag wil vertellen? Laat het ons weten via marketing@teamtelefoon.nl.

Geïnteresseerd in meer van zulke artikelen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.