Hoe ga je als zorgverlener om met werkdruk? Wat doe je als cliënt tegen het gemis van sociaal contact? Hoe bied je als mantelzorger de juiste hulp voor naasten? Wellicht herken je dit soort vragen. De coronacrisis vraagt veel van verschillende groepen mensen. Daarom is het belangrijk om deze vragen bespreekbaar te maken. De Luisterlijn is een oplossing. 

We spraken met Tessa Pietersen van zorgorganisatie Mijzo. Zij is manager behandeling en begeleiding. Vanaf 1 januari 2021 worden de Riethorst Stromenland, Volckaert en Schakelring samen Mijzo. Vrij recent hebben zij de Luisterlijn opnieuw gelanceerd. De Luisterlijn is een inspirerend initiatief van deze organisatie om elkaar te helpen in deze bizarre tijd. Wij stelden Tessa een aantal vragen over de Luisterlijn.

  

 

 

Wat is de luisterlijn?

De coronacrisis vraagt veel van zorgmedewerkers, maar ook van cliënten en hun naasten. Daarom heeft Mijzo de Luisterlijn geïntroduceerd als extra ondersteuning in deze tijd. Zorgmedewerkers, cliënten en hun naasten kunnen persoonlijke vragen stellen over hoe zij kunnen omgaan met de coronacrisis. Bijvoorbeeld over het gemis van geliefden, bekende gezichten of het omgaan met beperkte bewegingsvrijheid. 


Mensen hebben behoefte aan een luisterend oor
 

Waarom de Luisterlijn?

“Deze tijd vraagt om een lange adem waardoor mensen er soms echt even doorheen zitten. Ze behoefte hebben aan een luisterend oor. We merken dat er meer vraag is naar de Luisterlijn door verschillende groepen.” Schakelring had al een lijn opgericht voor medewerkers in de eerste golf. De Riethorst Stromenland had ook een lijn voor betrokkenen. Volckaert heeft zich nu ook aangesloten. De Luisterlijn beantwoordt vooral ethische kwesties en levensvragen. Er zijn doordeweeks drie en in het weekend één moment waarop de Luisterlijn bereikbaar is. Mijzo hoopt dat de Luisterlijn een helpende hand biedt voor zowel cliënt, mantelzorger en medewerker de komende tijd.

Wie beantwoorden de Luisterlijn? 

Zowel psychologen als geestelijke verzorgers van Mijzo beantwoorden de vragen. Zij zijn de juiste personen voor persoonlijke vragen over het leven ten tijde van de coronacrisis. Zij kunnen zo nodig geruststelling geven door middel van deze lijn. De beller wordt achter de schermen door de TeamTelefoon app doorgeschakeld naar de psychologen en geestelijke verzorgers van de Luisterlijn. Ongeveer drieduizend medewerkers van Mijzo,  cliënten en naastenkunnen de Luisterlijn gebruiken.

Deze Luisterlijn is niet openbaar. Het is slechts beschikbaar voor zorgmedewerkers, cliënten, en naasten van Mijzo. 

Wij zijn benieuwd wat jouw zorgorganisatie doet om deze tijd door te komen. Hebben jullie nog originele ideeën bedacht voor zowel werknemers als cliënten? Laat het ons weten door te mailen naar marketing@teamtelefoon.nl 

Wie weet vragen we je om uitgebreider te vertellen in een volgend artikel.

 

Vind je onze artikelen leuk? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang om de week onze meest recente artikelen!