Weinig zorgorganisaties bieden nazorg aan bijvoorbeeld ex-gedetineerden. Voor veel zorgorganisaties is dit een complexe taak en zien zij er liever vanaf. Daarom richten twee jeugdgevangenis-medewerkers in 2012 Kracht in Zorg op. Vanuit de gedachte: ‘Een eerlijke plek in de samenleving. Dat verdient iedereen.’ begeleidt Kracht in Zorg cliënten om een zelfstandig leven op te bouwen. Wij spraken Mandy Hazelhof, één van de eerste medewerkers van Kracht in Zorg, gevestigd in Amstenrade en opererend in Limburg. 

Wat doet Kracht in Zorg?

Kracht in Zorg biedt gerichte en persoonlijke zorg aan mensen met allerlei problematieken. De doelgroep is erg breed, zij bieden hulp van jong tot oud. De cliënten hebben bijvoorbeeld psychiatrische problemen, verstandelijke problemen of verslavingen. Deze mensen komen vaak bij Kracht in Zorg via jeugdconsulenten, de Raad voor de Kinderbescherming of veiligheidshuizen. “We zijn gespecialiseerd in multi-problem problematiek: alle cliënten hebben meerdere problemen” legt Mandy uit. Ze kunnen niet terecht bij reguliere zorgtrajecten en komen vaak als eindpunt bij Kracht in Zorg terecht. 

Bij Kracht in Zorg ligt de focus op de talenten en competenties van de cliënten in plaats van de beperkingen. Cliënten krijgen één op één begeleiding van een casemanager. De hulp is gericht op wonen, werken, vrije tijd en financiën. De organisatie helpt bijvoorbeeld met koken, wandelen, financiën of andere activiteiten. Zo kunnen zij een sociaal netwerk opbouwen. 

Naast directe hulp aan huis is er ook een dagbesteding. In de lunchroom Bread & Company leren cliënten onder leiding van professionals meer over de horeca. Cliënten werken in de bediening of keuken en maken daar heerlijke broodjes met streekproducten. 

Wat doet Mandy? 

Mandy werkte eerst in een jeugdgevangenis en wilde een stap maken naar ambulante zorg. Daarom begon zij als casemanager bij Kracht in Zorg, waarbij ze cliënten direct begeleidde. Inmiddels is Mandy teamleider van alle casemanagers. Zij is eindverantwoordelijk voor het functioneren van alle teams en staat in direct contact met het bestuur. Ook het welzijn van de casemanagers en hun veiligheid valt onder haar verantwoordelijkheid.

Echt de mens zien, achter de medewerker en ook in de cliënt

Casemanagers ondersteunen elkaar 

De casemanagers staan in direct contact met de cliënten. Het werk kan heftig zijn omdat het gaat om cliënten waarbij meerdere problemen spelen. Hierbij kun je denken aan verslaving, psychiatrische problemen en schulden. Veiligheid van de casemanagers staat voorop. Verder is het ook belangrijk dat casemanagers de mogelijkheid hebben om een stap terug te doen wanneer het even persoonlijk niet goed gaat. Daarom heeft elke casemanager een buddy om samen te kijken naar specifieke cliënten. De buddy is een mede-collega die ondersteuning geeft. Volgens Mandy is het team van Kracht in Zorg erg uiteenlopend: “Wij benadrukken de verschillen in elkaar, zo kun je elkaar aanvullen. We moeten niet allemaal dezelfde smaakjes in huis hebben, zo blijf je hetzelfde doen wat je altijd doet.”

We kijken, we voelen, we doen

De kracht achter Kracht in Zorg

Doordat de cliënten zo divers zijn, is er niet één methode die werkt voor iedereen. Wel volgt Kracht in Zorg de presentiefilosofie: écht aansluiten bij de cliënt door middel van luisteren en geen dingen opleggen. “Alle cliënten hebben vervelende ervaringen meegemaakt en hebben wensen. We gaan op zoek naar wat ze willen veranderen. Dat is voor iedereen heel anders. We leven ons in in de cliënt, zonder ze te vertellen wat goed voor ze is. Aansluiten bij wat de cliënt belangrijk vindt, dan kom je bij doelen en resultaten.”

Daar waar pijn zit, is ook de behoefte tot verandering

Ook tijdens de coronacrisis staat de veiligheid van het team voorop. Om deze veiligheid te garanderen is er veel online begeleiding voor de cliënten. Verder besteedt Kracht in Zorg ook graag tijd aan teambuilding activiteiten, zoals een online quarantaine-bingo-borrel voor medewerkers. “Het moet niet alleen maar over werk gaan, ontspanning is ook belangrijk.”

Werk jij ook bij een zorginstelling die de dingen anders probeert te doen en wil je dat graag met ons en de lezers delen? Mail dan naar marketing@teamtelefoon.nl

Vind je onze artikelen leuk? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang om de week onze meest recente artikelen!