Door de coronacrisis is de digitalisering van de zorg in een stroomversnelling beland. Doordat het niet meer mogelijk is om iedereen in het ziekenhuis of in de praktijk te ontvangen, worden videoconsulten snel opgepakt. Niet alleen de ziekenhuizen maken technologische stappen, ook de thuiszorg is goed op weg.

Uit het Expertisegebied Wijkverpleging van V&VN kwam afgelopen jaar een aantal trends naar voren, zoals meer preventie en samenwerking, maar natuurlijk ook zorgtechnologie. Het Expertisegebied Wijkverpleging gaf ook dit jaar weer aan dat technologie een grote rol gaat spelen om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Hiervoor zou meer scholing en een culturele omslag in de wijkverpleging nodig zijn. (Bron: Leids Congres Bureau)

V&VN is niet de enige organisatie die het belang van digitalisering en technologie in de zorg benadrukt. Ook zorgverzekeraars, zoals VNO-NCW en MKB-Nederland, pleiten voor meer innovatie op dit gebied van de zorg. Zij denken dat technologie de explosieve groei van de vraag naar ouderenzorg en het tekort aan arbeidskrachten kan opvangen. Door ouderen langer thuis te laten wonen, gaan de kosten van de langdurige zorg en de druk op de wooninstellingen omlaag. Technologie, zoals tablets en robots, kan hierbij helpen. Ook kan het ervoor zorgen dat ouderen meer zelf kunnen, waardoor ze minder hulp nodig hebben. (Bron: ICT&health

Een proef in Capelle aan den IJssel gaat testen of technologie inderdaad kan helpen om ouderen langer thuis te laten wonen. Een groep ouderen krijgt een persoonlijk ingerichte tablet van Compaan, een organisatie die een platform aanbied voor zorg op afstand, om ze thuis te ondersteunen. Op die tablet worden bijvoorbeeld contacten, foto’s en lokale activiteiten geüpload. Daarnaast kunnen de ouderen met een Compaan-tablet ook met elkaar in contact komen, zo vergroten ze hun sociale kring. De proef gaat een half jaar duren. Als het een succes is, wordt het aantal ouderen en tablets uitgebreid. (Bron: Regio Online)

Er zijn verschillende succesvolle voorbeelden van technologie in de thuiszorg. Tessa van Rooij, zorginnovatie-adviseur bij Tinybots, ontwikkelde een robot die mensen met een cognitieve beperking kan helpen om meer zelf te kunnen. De robot heet Tessa en is naast schattig ook erg functioneel. Via de bijbehorende app stelt de zorgverlener of cliënt zelf taken, afspraken en berichten in op Tessa. Tessa spreekt deze berichten dan vervolgens in haar eigen stem uit op het ingestelde moment. Er zijn al meer dan vijftienduizend Tessa’s in gebruik en onderzoek heeft laten zien dat 89% van de cliënten weer meer zelf kan. Daarnaast hebben cliënten honderd minuten zorg minder nodig per week. (Bron: Gezondheid.nl)

Het is duidelijk dat technologie een uitweg kan zijn voor de oplopende druk in de thuiszorg en verpleging. Daarom investeren veel instanties in de ontwikkeling van dit soort oplossingen. Ken jij een organisatie of persoon met een interessante technologische oplossing voor in de zorg? Laat het ons dan weten via marketing@teamtelefoon.nl  

 

Vind je onze artikelen leuk? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang om de week onze meest recente artikelen!