Het verzuim in de zorg is hoger dan ooit. De wisselende diensten en de hoge werkdruk zorgen ervoor dat verpleegkundigen veel stress ervaren of thuiszitten met een burn-out. Thomas Groen krijgt hier in zijn werk als coach veel mee te maken. Het is zijn missie om het zorgsysteem gezonder te maken voor alle zorgverleners. Op dagelijkse basis helpt hij verpleegkundigen om duidelijke grenzen te stellen en voor zichzelf op te komen. Zijn motto: leer beter voor jezelf zorgen terwijl je voor anderen zorgt.

Toen Thomas elf jaar oud was, liep hij zware brandwonden op tijdens een kampeervakantie in Zeeland. Hij lag twee weken in het ziekenhuis en onderging een huidtransplantatie. Een paar jaar later ontwikkelde hij vreselijke nachtmerries. In het begin hield hij dit voor zichzelf. Hij vond het moeilijk om zich open en kwetsbaar op te stellen, zelfs tegenover de mensen die heel dichtbij hem stonden. Op een gegeven moment kon hij het niet meer volhouden. Bij een psychologe werd de diagnose Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS) gesteld. 

Wat gebeurde er daarna?

“Daarna volgde een behandelplan, maar het traject had weinig effect.” Thomas schaamde zich dat hij het niet zelf kon oplossen en dat hij hulp van buitenaf nodig had. Dit zorgde ervoor dat hij een negatief zelfbeeld ontwikkelde. Toen hij 21 was, besloot hij weer te beginnen met therapie. De jaren daarop leerde hij met vallen en opstaan aan zichzelf te werken. Langzaam maar zeker begon Thomas in te zien dat het helemaal geen zwakte is, maar juist heel krachtig, om hulp te zoeken en je kwetsbaar op te stellen. “Ik heb van mijn zwakte mijn kracht gemaakt. Nu wil ik andere zorgverleners helpen hetzelfde te doen.”

Op welke manier help jij zorgverleners?

“Voordat ik als coach aan de slag ging, heb ik 3,5 jaar als verpleegkundige gewerkt in een groot ziekenhuis. Ik vond mijn werk erg leuk, maar ik had wel moeite met de onregelmatige diensten en het gevoel altijd maar bereikbaar te moeten zijn.” Thomas merkte dat dit, in combinatie met de hoge werkdruk, een hoge stressfactor was voor veel van zijn collega’s. “Ze vonden het moeilijk om net zo goed voor zichzelf te zorgen als voor hun patiënten. Daarbij komt ook nog dat je in de zorg vaak dagelijks in contact komt met mensen die het erger hebben dan jijzelf. Dan is het heel makkelijk om jezelf weg te cijferen.”

Is de hoge werkdruk de reden dat jij bent gestopt als verpleegkundige?

“Natuurlijk was de werkdruk hoog, zeker in de coronaperiode. Toch waren de onregelmatige diensten datgene waar ik zelf het meeste moeite mee had. Dat zag ik mezelf niet jarenlang doen.” Ook had Thomas het gevoel dat hij iets miste. Dat hij meer impact kon maken. “Ik wilde niet alleen ziektes behandelen, maar meer doen op het gebied van preventie.”

Hoe pas je dat toe in je huidige werk?

“Voor mijn gevoel zit ik nu nog steeds in het zorgsysteem, maar op een andere plek. Ik help de zorgketen gezond en duurzaam te houden, waardoor zorgverleners kwalitatief goede zorg kunnen blijven geven. Als ik verpleegkundigen blij maak, dan kunnen zij betere zorg leveren. Dat heeft indirect ook een positief effect op hun patiënten.”

Hoe pak je dat aan?

“Mijn werk is heel afwisselend. Als coach help ik zorgverleners hun leven te leiden zoals zij dat willen. Ik help hen naar een fit lijf en rust in hun hoofd met meer energie en zelfvertrouwen.

Groepsprogramma

In mijn groepsprogramma gaan we samen een maand lang aan de slag om ervoor te zorgen dat jij weer lekker in je vel zit en rust in je hoofd krijgt. Elke week krijg je nieuwe uitdagingen, zodat je duurzame gewoonten op kunt bouwen op het gebied van gezondheid en vitaliteit. Je wordt elke dag uitgedaagd om je grenzen op een positieve manier te verleggen, waardoor je beter voor jezelf gaat zorgen terwijl je voor anderen zorgt.”

Coaching

Naast het groepsprogramma bied ik ook individuele coachingsessies. In twaalf sessies verspreid over vijf maanden, leer ik verzorgenden met handige tools om te leven zonder opgelegde beperkingen. “Daarnaast ben ik dit jaar ook spreker uitgenodigd op verschillende congressen en evenementen”. Je kunt Thomas tegenkomen op de Dag van de Verpleging en de Nursing Experience. n zijn e-book deelt Thomas 6 tips om beter voor jezelf te zorgen terwijl je voor anderen zorgt. Download het e-book hier gratis

Podcast

Naast zijn eigen podcast heeft Thomas sinds kort ook een podcast opgezet samen met docent verpleegkunde Maaike van Sasse van IJsselt. In De Verpleegkundige Podcast – Taboe Doorbreken nodigen zij gasten uit om over de meest uiteenlopende zorgdilemma’s te praten. Op 12 april is aflevering vijf te horen. Deze aflevering gaat onder andere over stress rondom bereikbaarheid in de zorg. 

De rode draad van de podcast is het doorbreken van taboes en kwetsbaarheid. Hoe past het onderwerp ‘bereikbaarheid’ daarin?

“Elke verzorgende gaat de zorg in vanuit een intrinsieke motivatie. Ze zijn zorgzaam, hebben een hoog verantwoordelijkheidsgevoel en zijn vaak perfectionistisch. Vaak hebben ze het gevoel altijd maar bereikbaar te moeten zijn omdat anderen hen nodig hebben. Dat zit een beetje in de aard van het beestje. Aan de ene kant is dat goed, want anders zouden verpleegkundigen niet zo goed zijn in wat zij doen. Toch is het ook een grote valkuil.” Het zorgt voor extra stress en een gehaast gevoel. “Daarom vind ik de oplossing die TeamTelefoon biedt ook zo goed. Met die app pak je zelf de regie over jouw bereikbaarheid. Je wordt buiten jouw dienst niet meer gebeld en bent bereikbaar op een centraal nummer in plaats van je persoonlijke toestel. Dit maakt het veel makkelijker om werk en privé te scheiden zodat je als zorgprofessional echt tot rust kan komen.” Veel zorgverleners denken daarnaast onbewust dat ze moeten kiezen tussen zorgen voor zichzelf of voor een ander. Thomas leert hen dat dit naast elkaar kan bestaan en niet ten koste moet gaan van hun eigen gezondheid.

Wil jij met jouw team de telefonische bereikbaarheid verbeteren? Probeer TeamTelefoon een maand gratis uit! Wil jij gebruik maken van deze aanbieding? Vul het contactformulier in. Bij ‘opmerkingen’ vul je de actiecode ‘taboedoorbreken’ in.*

*Actievoorwaarden

  • Alleen geldig voor nieuwe teams;
  • Actieperiode: 12 april t/m 12 juli 2022;
  • Actiecode: ‘taboedoorbreken’;
  • Niet geldig in combinatie met andere acties of aanbiedingen;

Vragen over deze tijdelijke actie? Neem contact op via marketing@teamtelefoon.nl.

Vind je onze artikelen leuk? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang om de week onze meest recente artikelen!