Met de groeiende multiculturele kenmerken in de samenleving wordt kennis over intercultureel werken steeds belangrijker. Hiermee erken je dat jouw normen en waarden niet voor iedereen gelden. Hoe ga je hier als zorgmedewerker mee om?

Uitdaging

Mensen ervaren hun ziekte binnen het kader van hun taal, normen en waarden. Dat doe je als zorgverlener ook voor jezelf. Daarom is het goed om te weten dat je ook wordt beïnvloed door bepaalde culturele principes. Dit is van invloed op je manier van denken en je gedrag. Daarom is de gouden regel van culturele gevoeligheid: pas op met het doen van aannames. Het is vrijwel onmogelijk om alle verschillende bestaande nationaliteiten en culturele achtergronden te kennen. Om nog maar te zwijgen over alle verschillen tussen die nationaliteiten en culturen. Factoren als leeftijd, geslacht, religie, sociale klasse, seksuele geaardheid en opleiding spelen ook een rol. Gebrek aan kennis betekent niet dat deze verschillen er niet zijn. Cultuursensitief werken is hierbij een belangrijke start om elkaars verschillen te erkennen en respecteren. Dit kost alleen wat extra aandacht en inlevingsvermogen. 

Verschillen in dagelijkse gewoontes

Als verpleegkundige is het belangrijk om met zaken, zoals voeding en gebedsrituelen rekening te houden. Veel mensen met een Joodse of Islamitische achtergrond bijvoorbeeld bereiden hun maaltijden volgens religieuze richtlijnen. Verder kunnen kledingstijlen en interieurontwerpen ook veel vertellen over iemands dagelijks leven. Zo geloven mensen met een Chinese achtergrond dat rood geluk en voorspoed brengt, dus willen ze graag in een rode omgeving leven. Anderzijds is oranje weer erg belangrijk voor Hindoestaanse mensen. 

Verschillen in beleving van ziektes

Sommige manieren waarop mensen ziekte ervaren, zijn cultureel. In het Westen gaan mensen over het algemeen uit van fysieke en rationele verklaringen. Mensen afkomstig uit andere culturen en religies geloven dan weer in goddelijke of bovennatuurlijke oorzaken van ziekten en genezingen. In de palliatieve zorg duiken bijvoorbeeld verschillen op bij rituelen, de mate van vertrouwdheid met palliatieve zorg, de mate van mantelzorg, hygiëne, man-vrouw contact, emoties en opvattingen betreft het onderscheid tussen leven en dood. 

Tips

Hoe ga je hier nu mee om als zorgmedewerker? TeamTelefoon zet enkele tips voor je op een rijtje:

  • Zoek naar overeenkomsten: naast verschillen, zijn er ook altijd overeenkomsten. Zowel zorgontvangers als zorgverleners willen zich veilig voelen en elkaar kunnen vertrouwen. 
  • Stel neutrale, maar belangstellende vragen. Om meer over de cultuur en religie van patiënten te weten te komen bij de kennismaking, kun je bijvoorbeeld vragen hoe de gemiddelde dag van de cliënt eruitziet. Ook kun je vragen waar jij als zorgverlener rekening mee kan houden. 
  • Zoek bruikbare informatie. Ook kun je jouw sociale kringen of collega’s raadplegen voor advies. Maak het onderwerp bespreekbaar, maar let hierbij wel op privacy.
  • Onthoud dat vergissingen niet erg zijn: miscommunicaties kunnen plaatsvinden en zijn niet erg. Zie dit als een mogelijkheid om weer meer van elkaar te leren. 

TeamTelefoon

Kom je er even niet uit met de cliënt en heb je behoefte aan advies? Via de chatfunctie in TeamTelefoon, kun je makkelijk en snel terecht bij je collega’s. Wil jij weten welke voordelen TeamTelefoon nog meer biedt voor jou en jouw team? Klik dan hier. Vond je dit een interessant artikel en wil je meer lezen over intercultureel werken, lees dan hier ons eerste artikel over cultuursensitief werken.

Vind je onze artikelen leuk? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang om de week onze meest recente artikelen!