Ben je aanbieder van thuiszorg en wil je e-health inzetten om jouw cliënten zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen? Is de bekostiging van deze e-health een struikelblok? Dan is de Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET) misschien iets voor jouw organisatie. 

Wat houdt SET in?

We willen allemaal dat ouderen en mensen met een chronische ziekte of beperking langer thuis kunnen wonen met een grotere kwaliteit van leven. Bestaande e-health toepassingen die ondersteuning en zorg thuis faciliteren, kunnen in de praktijk meer en beter ingezet worden. De Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET) helpt hierbij.

Voor wie is de regeling?

Je kunt de regeling aanvragen als je een aanbieder bent van zorg en ondersteuning, bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie. Samen met een inkoper van zorg (zorgkantoor, gemeente of zorgverzekeraar) dien je de aanvraag in. Samen maak je duurzame afspraken om de organisatie klaar te stomen voor digitale zorg. 

Welke e-health oplossingen zijn er?

Je kunt de SET gebruiken voor de inzet van bestaande zorgoplossingen. We zetten er een aantal voor je op een rij:

Communicatieplatformen

Volgens de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland kan de SET-regeling worden ingezet voor communicatieplatformen die je helpen de bereikbaarheid van jouw organisatie te vergroten. Er zijn platformen die worden gebruikt om de communicatie te bevorderen tussen zorgprofessionals en cliënten, mantelzorgers en collega’s. TeamTelefoon is een voorbeeld hiervan.

Medicijngebruik

Je kunt SET aanvragen voor medicijndispensers zoals Medido. Deze zijn geschikt voor ouderen die thuis wonen, medicijnen moeten nemen en dit soms vergeten. Dit apparaat zorgt ervoor dat thuiszorgmedewerkers niet telkens naar de cliënt hoeven gaan om de medicatie te controleren. Het kastje geeft namelijk de medicatie af. Voor cliënten biedt dit ook meer zelfstandigheid.

Wist je dat TeamTelefoon een koppeling heeft met Medido? Wanneer de cliënt niet reageert op het herinneringssignaal van de Medido, verschijnt er automatisch een melding in de teamchat van de TeamTelefoon-app. Zo komen meldingen zonder omwegen direct bij het zorgteam terecht.

Beeldzorg

Jouw organisatie kan ook subsidie aanvragen voor beeldzorg. Bij beeldzorg wordt zorg op afstand verleend via digitale apparaten. Hierbij hebben de cliënt en zorgverlener contact via de tablet, laptop, televisie of smartphone. Bekijk hier onze video om te zien hoe Beeldbellen werkt via onze app. Let op: vraag na bij jouw ICT afdeling of deze functie is ingeschakeld.

Subsidie aanvragen

Werkt jouw organisatie met e-health? Dan kun je subsidie aanvragen. Hier zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Zo moet je werken met bestaande e-health oplossingen. Je kunt het dus niet gebruiken om nieuwe vormen van e-health te ontwikkelen. Daarnaast moeten de bestaande e-health oplossingen minimaal honderd gebruikers hebben. Je doet de aanvraag met een inkoper van zorg, zoals een zorgverzekeraar, zorgkantoor of gemeente. Samen met de inkoper maak je duurzame afspraken over de inkoop van de zorg. Het uiteindelijke doel van de e-health toepassingen is om de kwaliteit van leven van cliënten te verbeteren of mantelzorg te vereenvoudigen.

Tot wanneer kan je subsidie aanvragen?

In totaal zijn er sinds 2019 al 185 projecten gestart met ondersteuning van een SET-subsidie. Hiermee helpen al deze zorgorganisaties samen naar verwachting zo’n 180.000 cliënten. Eind 2021 sloot de regeling, maar gezien het grote succes heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport opnieuw geld vrijgemaakt. Dit betekent dat zorgaanbieders (samen met een inkoper van zorg) een aanvraag kunnen indienen tot en met 31 december 2022.

Lees hier meer over de stimuleringsregeling Wil jij meer informatie over TeamTelefoon? Download de gratis flyer of neem contact met ons op via 085-8884445 of contact@teamtelefoon.nl.

Expert webinar met Pepijn Kromhout en Thamar Kolthof

Als een cliënt belt, wil hij of zij graag snel een antwoord of hulp. TeamTelefoon biedt uitkomst. Dankzij onze app, zijn zorgmedewerkers beter bereikbaar en besparen ze veel (reis)tijd. Zo blijft er meer tijd over voor het verlenen van zorg. Ben je benieuwd hoe TeamTelefoon de bereikbaarheid van jouw teams kan verhogen? Lees meer over onze expert webinar op donderdag 13 oktober en meld je aan.

Meer informatie over het webinar

 

Vind je onze artikelen leuk? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang om de week onze meest recente artikelen!