Skip to main content

Wijkzorg geleverd door studenten: het is het concept van thuiszorgbedrijf Emile.nu. Wij spraken met oprichter Emile de Roy van Zuydewijn (35) over wat de zorg van Emile.nu uniek maakt.

Een eigenwijze jongen van net twintig. Dat was Emile de Roy van Zuydewijn toen hij in 2005 zijn thuiszorgbedrijfje Emile.nu lanceerde. Pas anderhalf jaar eerder was hij begonnen met zijn studie verpleegkunde. “Ik studeerde eerst Industrieel Ontwerpen en wilde fietsen maken. Maar ik was altijd bezig met projectjes naast mijn studie. Aan het einde van het eerste jaar had ik daarom niet genoeg punten en ik werd van de opleiding gegooid.” 

Hij moest iets nieuws kiezen en hij wilde graag weer iets praktisch: dingen doen en maken is wat Emile het beste ligt. Het werd verpleegkunde en de studie beviel de jonge Amsterdammer direct. Maar ook hier duurde het niet lang voor de radertjes begonnen te draaien. 

Studentenkamer

Want hoe kort Emile ook pas in het vak zat, hij had allerlei ideeën over hoe de zorg beter georganiseerd kon worden. Het moest efficiënter, minder log. In het tweede jaar van zijn studie begon hij dus weer met een zijproject: zijn eigen thuiszorgbedrijf. Op zijn studentenkamer in de Amsterdamse Jordaan startte hij met Emile.nu. 

Het concept: huishoudelijke en lichamelijke zorg verleend door HBO- en WO-studenten, die niet per se een studie in de zorg doen. Het zijn jonge, slimme mensen op zoek naar een betekenisvolle bijbaan. Eenmaal aangenomen volgen de ‘Emilers’, zoals ze intern genoemd worden, een opleiding: de ‘Academile’. Die is opgezet in samenwerking met het ROC van Amsterdam en na het afronden van het traject krijgt de student een MBO-diploma Verzorgende C. Op die manier waarborgt Emile.nu dat de medewerkers goed getraind aan het werk gaan als huishoudelijke hulp of verzorgende, ondanks dat ze geen achtergrond in de thuiszorg hebben. 

Nieuwsgierigheid

Maar juist het feit dat de studenten uit andere richtingen dan de thuiszorg komen, is de basis van de formule van Emile.nu. De medewerkers worden geselecteerd op hun nieuwsgierigheid naar de zorg en hun bereidheid tijd en energie te investeren in het bedrijf. De studenten worden gekoppeld aan cliënten die bijvoorbeeld dezelfde maatschappelijke interesses delen of die qua persoonlijkheid bij hen passen. Het is de bedoeling dat ze voor langere tijd bij Emile.nu willen blijven werken om te waarborgen dat cliënten een band met hun hulp kunnen opbouwen.

Fails en successen 

Enthousiasme bij medewerkers voor het werk, ook al is het als bijbaan, is waar Emile al zijn energie op inzet. Volgens hem is de sleutel daarin om de medewerker constant te betrekken bij het ontwikkelen en verbeteren van de zorg. “Ik ben panellid van VeRS, een netwerk van jonge zorgtalenten binnen de Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving. Als panelleden denken we mee over belangrijke thema’s in de gezondheidszorg, zoals de rol van evaluatie. Ik zie dat bij veel zorginstanties evaluatie nauwelijks verder komt dan het afvinken van formulieren. Het staat heel ver af van de dagelijkse praktijk. Bij Emile.nu is de vraag altijd: hoe kan ik het de volgende keer nog beter doen?”

Rapporteren gaat bij Emile.nu op een manier die dichtbij de leefwereld van de jonge medewerkers staat. Zo moet de zorgverlener bijvoorbeeld door middel van hashtags, veel gebruikt op sociale media, bij elke rapportage aangeven wat er goed en minder goed ging tijdens de dienst. 

Iedereen deelt zijn #fails en #successen tijdens de maandelijkse vergaderingen van de kleine zelfsturende teams. Vervolgens wordt gekeken wat het team kan verbeteren. Studenten die nog een stapje verder willen gaan, kunnen zich aansluiten bij het ‘Emile Lab’. Groepjes medewerkers denken in verschillende projecten na over onder anderen het inkorten van wachttijden voor hulpverlening, het verbeteren van de interne communicatie en het ontwikkelingen van de Academile.

Meer doén

Veertien jaar na de oprichting heeft Emile.nu zo’n driehonderd medewerkers in dienst, die zorg leveren aan meer dan zeshonderd cliënten in Amsterdam, Groningen, Nijmegen, Leiden en Utrecht. Emile zelf is ondertussen alweer bezig aan zijn volgende zijproject: VlogOut. Met die app kunnen zorgverleners rapporteren middels een korte videoboodschap (vlog). “Na je dienst open je je telefoon, je drukt op een knopje en neemt een korte vlog op. Doordat je je rapportage inspreekt én in beeld hebt, kun je nog meer informatie overbrengen. Ook je gezichtsuitdrukking bijvoorbeeld geeft informatie over hoe je een situatie ervaren hebt. Het is leuker voor de zorgverlener, maar belangrijker nog: hoe meer informatie, hoe meer je ermee kunt doén.”

 

Klik hier als je meer wilt leren over TeamTelefoon.

Geïnteresseerd in meer van zulke artikelen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.