Escaperooms gebruiken om de zorg te verbeteren. Het klinkt misschien gek, maar toch zijn er steeds meer organisaties en instellingen die er gebruik van maken. In deze tweedelige serie beschrijven wij twee manieren waarop escaperooms worden ingezet in de zorg. In dit eerste deel staat centraal: het selecteren van studenten met behulp van escaperooms.
Studenten selecteren
Het gebruik van escaperooms kan zeer nuttig zijn om talenten te ontdekken. Zo gebruikt Franciscus Gasthuis & Vlietland ze bijvoorbeeld tijdens de selectieprocedure van studenten verpleegkunde. Allereerst vindt er een gewone selectieronde plaats op basis van de sollicitatiebrief en CV. De studenten die deze ronde doorkomen worden uitgenodigd voor de escaperoom. Zij zullen in teams opdrachten maken in de escaperoom en proberen te ontsnappen, terwijl de opleiders op camerabeelden meekijken. In de kamer is een pop aanwezig, de patiënt, en het doel is om het ziektebeeld van deze patiënt vast te stellen. De deelnemers worden beoordeeld op hun niveau van klinisch redeneren, kennis van hygiënisch werken en verpleegkundig rekenen.
Procedure
Door de escaperoom op deze manier in te zetten kunnen opleiders beter beoordelen of de student bij hun ziekenhuis past. Dit zorgt onder andere voor minder tussentijdse afvallers gedurende de opleiding. Ook kunnen de opleiders zien of de student goed kan samenwerken, initiatief durft te nemen en kan luisteren naar de ideeën van anderen. In een sollicitatiegesprek kan een student wel zeggen dat hij goed is in deze aspecten, maar in de escaperoom-uitdaging kan er beoordeeld worden of dit in de praktijk ook daadwerkelijk zo is. Als de student niet goed door de escaperoom komt, betekent het niet dat hij/zij geen kans meer maakt op een opleidingsplek. Alle studenten die de eerste ronde doorkomen moeten ook een pitch over zichzelf houden. Deze pitches en de antwoorden op vragen achteraf worden ook meegenomen in de beoordelingen en de uiteindelijke keuze wie de opleidingsplekken krijgen.
Escaperooms zijn dus een mooie innovatieve ontwikkeling en zeer nuttig in het gebruik tijdens selectieprocedures. Dit allemaal met één gezamenlijk doel: het verbeteren en optimaliseren van de zorg.
Klik hier als je meer wilt leren over TeamTelefoon.
Geïnteresseerd in meer van zulke artikelen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.