Skip to main content

Eens in de zoveel tijd legt TeamTelefoon jou als zorgverlener een dilemma voor. Zo proberen wij te ontdekken wat er speelt binnen de zorg en hoe er met lastige situaties wordt omgegaan. Deze keer is het dilemma: Je team heeft tijdens de nachtdienst de laatste tijd steeds vaker last van een hijger die met een anoniem nummer belt. Jij hebt nachtdienst en wordt ’s nachts wakker gebeld door een anonieme beller. Je hoort alleen gehijg aan de andere kant van de lijn. Wat doe je?

Wel of geen nood?

Het dilemma zit hem in de herkenning van de anonieme beller. Is het de hijger waar jouw team steeds vaker last van heeft? Of is het een cliënt die zichzelf heeft bezeerd maar door zijn verwonding niet meer kan spreken? Door deze verschillende scenario’s is dit een lastig dilemma waar niet één concreet antwoord mogelijk is. 

Wat te doen?

Wij legden jullie vier opties voor hoe om te gaan met dit dilemma. Allereerst is er de optie om te achterhalen of het een cliënt in nood is. De tweede optie is dat je de beller herkend, maar niet ophangt en het de volgende dag met je collega’s bespreekt. De derde optie is dat je de beller herkend en vraagt of hij niet meer belt. De laatste optie bood de mogelijkheid voor eigen invulling.

Terug hijgen

Oog om oog, hijg om hijg. Veel reageerders zouden terug hijgen wanneer zij in contact komen met een hijger. Zo zei Manuela: “Terug hijgen!”. De humor van het dilemma werd door Thea ingezien, zij zei met een knipoog: “Terug hijgen en vragen of hij lid is van het astma fonds.”Terug hijgen is een goede optie wanneer iemand onnodig belt. Je brengt een hijger in verwarring en mogelijk belt de hijger dan niet meer terug. 

Cliënt of hijger?

Je neemt op en hoort gehijg. Weet je zeker dat het een hijger is? Wat als een cliënt uit bed is gevallen en niet kan praten? Je kan niet te snel oordelen en ophangen. Marie was duidelijk in haar reactie: “Als ik zeker weet dat het de bekende hijger is, wens ik deze een fijne avond en hang op. Bij twijfel zal ik toch proberen te achterhalen of het iemand in nood is.” Marie pakt de situatie rationeel aan. Ze overweegt of het een noodsituatie is en oordeelt op basis van haar analyse.

Nacht-, slaap- óf waakdienst

In de reacties ontstond er een discussie omtrent nacht-, slaap- en waakdiensten. Er was wat onduidelijkheid over de definitie van deze verschillende termen. Hieronder hebben wij de verschillende termen uitgelicht met hun respectievelijke betekenis.

Nachtzorg

Nachtzorg is de overkoepelende term voor zorg die ‘s avonds of ‘s nachts wordt verleend. De meeste zorginstellingen onderscheiden twee soorten nachtzorg: slaapdienst én waakdienst.  

Slaapdienst

Een slaapdienst houdt in dat een zorgverlener bij de cliënt thuis slaapt. Zo kan de zorgverlener de cliënt gelijk helpen wanneer dat nodig is. Verder heeft de cliënt ook een gerust gevoel omdat áls er iets misgaat er een zorgverlener in de buurt is. 

Waakdienst

Een zorgverlener die op waakdienst is, staat ‘s nachts op scherp. Dit houdt in dat de zorgverlener de hele nacht alert is en klaar om in actie te komen wanneer er een belletje binnenkomt. Zo weet de cliënt dat er altijd iemand bereikbaar is. 

Tot slot

Een hijger aan de lijn is nimmer fijn. Uit de reacties bleek dat er meerdere manieren zijn om dit probleem aan te pakken en een goede analyse te maken van de situatie. Heb jij een interessant verhaal over je eigen ervaring met een hijger? Deel dat dan met ons via ons contactformulier, wij zijn erg benieuwd!

 

Bij TeamTelefoon zijn wij gedreven om de zorg te verbeteren. Meer weten over TeamTelefoon? Bekijk dan onze productpagina.

Werkt jouw organisatie of team met een doorgeeftelefoon? Bereken hier wat dat jaarlijks kost.

Geïnteresseerd in meer van zulke artikelen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.