Skip to main content

Mondkapjes zorgen voor de nodige bescherming voor zorgverleners en cliënten. Toch kunnen ze wat onduidelijkheid met zich meebrengen. Bekende gezichten zijn minder goed te zien waardoor sommige cliënten hun zorgverlener niet herkennen. Hierdoor kunnen cliënten schrikken en onrustig worden. Voor de zorgverlener wordt het lastiger en minder vertrouwd. Daarom hebben wij een aantal tips voor je op een rij gezet. Zo blijf je op een gemakkelijke manier herkenbaar met een mondkapje; fijner voor jou en je cliënt. 

Tip 1: Neem een tablet of telefoon mee met een foto van jezelf 

Laat een foto van jezelf zien aan je cliënt om je herkenbaar te maken. Door het dragen van een mondkapje zijn alleen de ogen te zien. Voor sommige cliënten is dit niet genoeg om te herinneren wie zijn of haar zorgmedewerker is. Zoek daarom een duidelijke en professionele foto die je bij binnenkomst aan je cliënt kan laten zien. 

Tip 2: Draag een fotobadge

Lukt het niet om een foto te laten zien op tablet of telefoon? Dan is een ouderwetse papieren foto een goed idee. Plak bijvoorbeeld een foto op een badge of button. Naast je foto kun je ook je naam zetten. De badge of button kun je ook losmaken en aan cliënten geven. Zo kunnen zij zelf zien dat er een bekende achter het kapje schuilt.

Tip 3: Praat duidelijk

Waarschijnlijk heb je het zelf ook al eens gemerkt: we zijn minder goed te verstaan met een mondkapje op. Daarom is het belangrijk om te vermelden aan de cliënt wie je bent en wat je komt doen. Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar harder praten en duidelijk articuleren maken wel degelijk verschil voor de cliënt.  

Tip 4: Neem de tijd bij binnenkomst 

Soms biedt een mondkapje niet genoeg bescherming. Zo dragen sommige zorgverleners ook een bril en handschoenen. Hierdoor ben je er als zorgverlener nog minder herkenbaar dan voorheen. Sommige cliënten schrikken hiervan. Neem bij binnenkomst de tijd om jezelf kenbaar te maken. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door te zeggen wat er aan de hand is of uitleggen waar elk beschermingsmiddel voor is. Op deze manier begrijpt de cliënt waarom je er zo uitziet en maak je het wat luchtiger. 

Tip 5: Maak een video

Deze tip is vooral handig als je meer beschermmiddelen draagt dan alleen een mondkapje. Als je een pak, handschoenen, bril,mondkapje en nog meer draagt, zie je er snel uit alsof je uit een science-fiction film komt. Hierdoor kan het lang duren tot een cliënt beseft wie je bent. Daarom is het handig om een filmpje van jezelf te maken waarin je alle beschermmiddelen aantrekt. Je begint bij je reguliere zorg kleding waarin jij je cliënt normaal gesproken ontmoet. Vanaf daar geef je bij elk onderdeel dat je aantrekt een korte uitleg. Zo eindig je in de beschermkleding die je nu aan hebt en begrijpt de cliënt wie er voor zich staat. 

Extra tip: Draag een herkenbaar kledingstuk of geurtje 

Deze tip komt uit reacties op onze Facebook post. Een aantal zorgverleners geven aan dat zij bij elk bezoek iets herkenbaars dragen. Dit kan zijn in de vorm van een jas, schoenen, of zelfs een geurtje. Zo herkent de cliënt je nog sneller. 

Hopelijk helpen deze tips jezelf en je cliënt. Het is nu lastiger als medewerker in de zorg. Met deze tips kun je op een creatieve manier naar een oplossing zoeken die voor jou werkt. 

Zelf tips? Reageer op ons Facebook bericht

Bronnen: Zorg voor Beter en Het Brabants Dagblad