Verloskundigen en kraamverzorgenden moeten altijd bereikbaar zijn. Een betrouwbaar telefoonsysteem is dus cruciaal. Verloskunde Praktijk Cyclus en Kraamzorg de Kempen kozen voor TeamTelefoon. En dat werkt: ‘TeamTelefoon maakt ons bijzondere werk een stukje gemakkelijker.’
De overeenkomst tussen de vijf kraamverzorgenden van Kraamzorg de Kempen en de vijf verloskundigen van Verloskunde Praktijk Cyclus? Vanuit hun visie om de beste zorg te bieden aan moeder en kind, werken ze niet voor een groot bedrijf – maar als zzp’ers samen in een maatschap. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat ze niet te veel cliënten aannemen en de werkdruk goed blijft.
Wat ze óók bindt? Als verloskundigen en kraamverzorgenden moeten ze 24/7 bereikbaar zijn. Monique Hendriks van Kraamzorg de Kempen: ‘Als een verloskundige hulp nodig heeft bij een bevalling, moeten wij binnen een uur aanwezig zijn.’ De Nijmeegse verloskundigenpraktijk van oprichter Magda Wijnsma heeft gemiddeld iedere dag één bevalling. ‘Daarom heeft er altijd iemand telefoondienst. Zo’n dienst start om half negen ’s avonds en eindigt een etmaal later.’
Uitdaging: 24/7 bereikbaarheid
Hoe zorg je als team dat je 24 uur per dag bereikbaar bent? Tot voor kort werkten de verloskundigen met één telefoon, die zij dagelijks fysiek overdroegen. Onhandig, aldus Wijnsma: ‘Ik en mijn collega’s wonen erg verspreid door ons werkgebied, één van ons zelfs net over de grens in Duitsland. Door de lange reistijd kostte het overdragen van de telefoon vaak wel een uur of langer per dag.’
Kraamzorg de Kempen werkte met een ander systeem. Hendriks: ‘We gebruikten een doorschakelsysteem dat eigenlijk was ontworpen voor kantoren en dus niet voor zelfsturende zorgteams. De bereikbaarheid bleek niet 100 procent. Dat gaf ons een onveilig gevoel.’
Zelf bereikbaarheid regelen met TeamTelefoon
Via een vriendin uit de zorg hoorde Hendriks van TeamTelefoon. Met de mobiele app regelen zorgmedewerkers de bereikbaarheid op hun eigen mobiel. TeamTelefoon zorgt voor één centraal nummer dat automatisch wordt doorverbonden. Voor Hendriks en haar collega’s functioneert het perfect: ‘Wij hebben twee telefoondiensten, één doordeweeks en één in het weekend. Die diensten stellen we in via de TeamTelefoon-app. Als er iemand belt, komt het telefoontje automatisch terecht bij degene die dienst heeft.’
Kan de kraamverzorgende in kwestie niet opnemen? Dan wordt automatisch doorgeschakeld naar de achterwacht. En dat is een groot voordeel ten opzichte van de vorige provider, meent Hendriks: ‘Heb je de diensten ingevuld via de app, dan ben je klaar. Je hoeft tussendoor niks aan of uit te zetten. Plus: je kunt gewoon je eigen mobiele telefoon gebruiken. Heel fijn.’
Vak met veel emotie
Toen verloskundige Wijnsma van TeamTelefoon hoorde, had ze aanvankelijk wat twijfels. ‘Bij ons vak komt veel emotie kijken. Soms gaat een geboorte niet goed, of is een bevalling juist bijzonder mooi. Die ervaringen wil je met elkaar delen. Ik was bang dat dit zonder de fysieke overdracht van een telefoon minder zou gebeuren.’
Inmiddels gebruikt de verloskundige TeamTelefoon bijna een half jaar. Hoe kijkt ze er nu tegenaan? ‘Het valt me erg mee, gelukkig delen we alsnog alles met elkaar. Het gaat alleen een beetje anders. We bellen vaker, degene met telefoondienst komt altijd even op de praktijk en we hebben wekelijks overleg.’ Ze merkt dat haar collega’s tevreden zijn met TeamTelefoon. ‘De app is gemakkelijk in het gebruik. En het scheelt ons heel veel lange autoritjes in het donker.’
‘Ons werk is een stukje gemakkelijker’
Dat de app gemakkelijk in het gebruik is, beaamt kraamverzorgende Hendriks. ‘Wij zijn allemaal ouder dan vijftig en dus niet opgegroeid met internet en mobiele telefoons. Maar TeamTelefoon is zo eenvoudig dat we er allemaal meteen mee uit de voeten konden. Ook handig zijn de chatfunctie en de centrale contactenlijst waarin we alle nummers van verloskundigen, ziekenhuizen en leveranciers hebben gezet. Dat is veel handiger dan het lijstje dat we voorheen aan elkaar doorgaven.’
Verloskundige Wijnsma merkt dat zij en haar collega’s dankzij TeamTelefoon meer tijd overhouden voor cliënten. ‘We hebben een bijzonder beroep en het is fijn dat TeamTelefoon ons werk een stukje gemakkelijker maakt.’
Bij TeamTelefoon zijn wij gedreven om de zorg te verbeteren. Meer weten over TeamTelefoon? Bekijk dan onze productpagina.