Werk jij in de VVT sector en draai jij wel eens een bereikbaarheidsdienst? Ben jij op de hoogte van de regels die gelden en welke vergoeding je voor de bereikbaarheidsdienst kan verwachten? Per 1 januari 2023 gaan er op basis van de CAO VVT nieuwe regels gelden en veranderen er een aantal dingen als het aankomt op de bereikbaarheidsdienst. Het ontcijferen van de CAO kan echter best ingewikkeld zijn. Wij spraken CAO onderhandelaar Simone Beer van NU’91, een beroepsorganisatie voor verzorgenden en verpleegkundigen, om de veranderingen in de CAO VVT nog eens op een rijtje te zetten. 

Wat is een bereikbaarheidsdienst?

Een bereikbaarheidsdienst is een aaneengesloten periode van maximaal 24 uur, waarin je opgeroepen kan worden om te komen werken. Het is dus belangrijk dat je, waar je ook bent tijdens deze dienst, bereikbaar bent en zo snel mogelijk aanwezig kan zijn. 

Simone geeft aan dat de bereikbaarheidsdienst af en toe verward wordt met de telefoondienst. “We hebben expliciet de definitie van de bereikbaarheidsdienst nog een keer opgenomen in de CAO, omdat daar vaak wel misverstanden over bestonden. Mensen hebben ook wel eens telefoondienst tijdens hun reguliere dienst en dat is niet hetzelfde als de bereikbaarheidsdienst. De bereikbaarheidsdienst is echt bedoeld als een dienst voorafgaand of aansluitend aan de reguliere dienst. Een reguliere dienst kan dus niet binnen die bereikbaarheidsdienst vallen.”

Wat blijft er hetzelfde?

In principe blijven de regels met betrekking tot de bereikbaarheidsdienst hetzelfde. De dienst mag niet langer dan 24 uur duren en wordt ingepland voor of na je normale dienst. Je mag maximaal drie bereikbaarheidsdiensten draaien in een periode van zeven dagen en tussen de diensten moet minimaal elf uur rust zitten. Eén keer per week mag die elf uur ingekort worden tot acht uur rust. 

Hoe verandert de bereikbaarheidsdienst?

“Het is allemaal in ieder geval een heel stuk simpeler geworden,” zegt Simone over de vergoeding van de bereikbaarheidsdienst. Vanaf 1 januari 2023 veranderen er namelijk een aantal dingen. Voorheen was de vergoeding anders geregeld voor verpleeg- en verzorgingshuizen dan voor thuiszorgorganisaties. Vanaf 1 januari wordt iedereen op dezelfde manier vergoedt voor de bereikbaarheidsdienst.

Vaste vergoeding per uur wanneer je niet wordt opgeroepen 

Je krijgt vanaf 1 januari 2023 een vaste vergoeding per uur dat je bereikbaar moet zijn, ongeacht je reguliere salaris. Maandag tot en met vrijdag tussen zes uur ‘s ochtends en twaalf uur ‘s nachts komt deze vergoeding neer op €3,50 per uur. In de nachten, in het weekend en op feestdagen is de vergoeding €7,- per uur. 

Je kunt er ook voor kiezen om deze vergoeding om te zetten in tijd voor het BalansBudget. Op deze manier kun je sparen voor extra verlof. Je mag tot maximaal honderd keer je arbeidsduur per week sparen in het BalansBudget. In de komende weken gaan wij dieper in op de CAO VVT en zullen we ook het BalansBudget verder toelichten. Schrijft je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven. 

Extra vergoeding wanneer je wél wordt opgeroepen

Wanneer je wordt opgeroepen om te komen werken tijdens je bereikbaarheidsdienst, ontvang je bovenop de vaste vergoeding per uur ook nog 25% van je uurloon per gewerkt uur. Je krijgt dus voor alle uren dat je gepland stond voor de bereikbaarheidsdienst de vaste vergoeding én je krijgt voor de uren die je daadwerkelijk gewerkt hebt nog een kwart van je normale uurloon. Een onregelmatigheidstoeslag kan hier bovenop komen maar dit verschilt per situatie.

De uren die je hebt gewerkt tijdens je bereikbaarheidsdienst krijg je binnen een kalenderjaar of kwartaal gecompenseerd, afhankelijk van de periode die jouw organisatie hanteert om je gemiddelde aantal uren per week te meten.

Wanneer worden de gewerkte uren als normale dienst beschouwd?

Wanneer je tijdens je bereikbaarheidsdienst minimaal 75% van een tijdsblok van acht uur hebt gewerkt, wordt de dienst beschouwd als normale werktijd. Je krijgt dan geen vaste vergoeding per uur. De gewerkte uren worden uitbetaald zoals je gewend bent van een normale dienst. “Dit gaat ook over diensten onder de 8 uur. Dus bij een dienst van 4 uur krijg je bij 3 uur werken 4 uur uitbetaald,” aldus Simone. 

Wij willen Simone Beer van NU’91 bedanken voor haar input. Binnenkort publiceren wij een nieuw dossier over de bereikbaarheidsdienst, waarin alle nieuwe regels nogmaals op een rijtje worden gezet. Wil jij nog meer weten over de bereikbaarheidsdienst of het BalansBudget zoals beschreven in de CAO VVT? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of houd onze sociale media kanalen in de gaten voor updates. 

Dossier: De bereikbaarheidsdienst

In dit dossier leggen we je op duidelijk en begrijpbare wijze uit exact hoelang een bereikbaarheidsdienst mag duren en welke vergoeding je hoort te krijgen volgens de CAO VVT. We geven je ook tips over hoe je het gesprek aangaat met je werkgever hierover. Via onderstaande knop kan je het dossier downloaden.