Ieder jaar wordt er flink onderhandeld over de inhoud van de CAO VVT. De uitkomst van die onderhandelingen is belangrijk, aangezien de sector op dit moment 450.000 werknemers telt. Eerder schreven we al over de veranderingen in 2023 met betrekking tot de bereikbaarheidsdienst in het nieuwe jaar. Het thema van de huidige CAO VVT is ‘De medewerker op één’. In dit artikel gaan we in gesprek met Simone Beer van NU’91, Willie Velinga van Sluijs van het CNV en FNV bestuurslid Bert de Haas om erachter te komen hoe dit doel tijdens de onderhandelingen wordt nagestreefd. 

Het goud van je bedrijf 

De medewerker staat in de huidige CAO VVT op de eerste plaats. “Dat wil zeggen dat we ons er hard voor maken dat medewerkers in de zorg willen blijven werken en dat ze niet voor ander werk kiezen. De medewerker is het goud van je bedrijf en op het moment dat de medewerkers ontevreden zijn, gaan ze lopen. Dat is zonde, want dan krijg je de zorg nog minder goed geleverd,” zegt Simone Beer. Zij is sinds begin 2021 werkzaam bij NU’91 als belangenbehartiger voor de regio Oost. 

Ook Willie Velinga van Sluijs zegt dat de VVT sector op de schop moet om de medewerker te beschermen. Willie is verpleegkundige bij Amaris, maar inmiddels ook al langer dan tien jaar betrokken bij de CAO VVT als kaderlid van het CNV Zorg & Welzijn. Ze vertelt dat de vakbonden en werkgeversbonden binnen de sector daarom eind november een manifest schreven, met acht punten waar de overheid mee aan de slag moet. Het manifest stelt dat “de beloning van zorgmedewerkers sterk achterblijft bij de marktsector (circa 7,5%),” en dat werken in de zorg daardoor minder aantrekkelijk is. “Steeds meer medewerkers komen in financiële problemen. De beloning moet dus fors omhoog en de werkdruk moet omlaag.”

Het belang van de onderhandelingen

Willie legt uit dat wanneer er niets gebeurt in de sector, de kans op een zorginfarct groot is. Hierdoor kan niet iedereen meer de zorg ontvangen die hij of zij nodig heeft. “Op dit moment zijn er in de gehele zorg & welzijn sector 67.000 openstaande vacatures. Men verwacht dat dit getal in 2030 oploopt tot 140.000 vacatures. Ontwikkelingen zoals vergrijzing en personeelstekorten hebben grote gevolgen en deze problemen zullen alleen maar groter worden in de toekomst,” aldus Willie. 

Ook Simone zet zich ervoor in om de VVT sector aantrekkelijker te maken. “Het is een hele grote sector,” zegt Simone. “Er werken meer dan 400.000 mensen. Als wij onderhandelen, gaan daar heel veel rondes overheen. Alle partijen zitten aan tafel.” Het onderhandelen is dus geen kleine opgave. “We vragen altijd aan werknemers welke onderwerpen er echt aan bod moeten komen en die belangen proberen we vanuit de vakbond zo goed mogelijk te behartigen.”

De ‘nieuwe’ bereikbaarheidsdienst

Een voorbeeld van een nieuwe CAO afspraak, die bedoeld is om de positie van de werknemer te verbeteren, is de bereikbaarheidsdienst. “Bereikbaar zijn is echt wel een belasting. Je kunt niet naar het zwembad en je kunt niet uitgebreid gaan shoppen. Als je naar een verjaardag gaat, moet je de wijn laten staan. Als er een personenalarm afgaat, moet je namelijk á la minute daarheen om aan het werk te gaan,” zegt Willie. Ook Bert de Haas, bestuurder van de FNV, geeft aan dat de bereikbaarheidsdienst belastender is geworden. “Het is niet meer zo dat er een kans is dat je wordt opgeroepen. Tegenwoordig kun je bijna je geld erop inzetten dat je een belletje krijgt en aan het werk moet. Dat maakt de dienst zwaarder, omdat je dus veel meer wordt gestoord.” 

In de CAO VVT van 2023 is de definitie van de bereikbaarheidsdienst dan ook aangepast, zodat deze niet meer onnodig vaak wordt ingezet. “Wat we hebben geprobeerd is om de bereikbaarheidsdienst minder aantrekkelijk te maken vanuit de kant van de werkgever, door hier een hogere vergoeding voor te geven en een uitgebreidere definitie op te nemen. Zo voorkomen we dat de bereikbaarheidsdienst te pas en te onpas wordt ingezet en er dus nóg meer flexibiliteit van de werknemer wordt verwacht,” aldus Simone van NU’91. 

Wij willen Simone Beer van NU’91, Willie Velinga van Sluijs van het CNV en Bert de Haas van de FNV bedanken voor de interessante gesprekken. Wil jij meer weten over de CAO VVT? Download Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe artikelen over de CAO VVT.

 

Dossier: De bereikbaarheidsdienst

In dit dossier leggen we je op duidelijk en begrijpbare wijze uit exact hoelang een bereikbaarheidsdienst mag duren en welke vergoeding je hoort te krijgen volgens de CAO VVT. We geven je ook tips over hoe je het gesprek aangaat met je werkgever hierover. Via onderstaande knop kan je het dossier downloaden.