Zorgmedewerkers hebben ieder een eigen verhaal. Deze bijzondere verhalen willen we dan ook vastleggen en delen met jullie. Daarom interviewen we medewerkers in de zorg en delen we ervaringen over een bepaald onderwerp.
Deze keer hebben we Eva uitgenodigd voor een interview. Eva is een eerstejaars student HBO Verpleegkunde en heeft net haar eerste stage in de thuiszorg afgerond. Zij heeft 4 weken stage gelopen in Oudewater. Wij waren benieuwd naar haar ervaringen in dit voor haar nog onbekende vakgebied. Zo hadden we het over haar eerste ervaringen in de zorg, de communicatie binnen het team en het negatieve stigma rondom de zorg.
De eerste werkdag
Eva vond haar eerste werkdag leuk maar uitdagend aangezien ze nog niet veel ervaring heeft opgedaan in de zorg. Eva kreeg al snel verschillende taken vertelt ze enthousiast: ‘Mijn eerste ervaring met de thuiszorg was heel leuk want ik heb gelijk echt super veel geleerd. Zo heb ik cliënten gewassen, aangekleed en medicatie gegeven. Ik haalde veel voldoening uit mijn werk. Iedere dag was ik met cliënten en dat vond ik super waarderend.’
Haar collega’s zijn een inspiratiebron voor haar en waren altijd erg behulpzaam. ‘Alles wat gedaan werd, werd altijd uitgelegd. Dat was heel fijn, al helemaal omdat je alles voor de eerste keer doet. Ze vroegen ook van: Wat wil je zelf al doen en wat mag je zelf al? Op deze manier voelde ik mij gelijk erg op mijn gemak. Ook waren zij super enthousiast over hun werk en heerste er een goede sfeer binnen het team. Als iemand ziek was dan was er altijd iemand die bereid was om extra te werken.’
Contact met de cliënt
Communicatie is een belangrijk onderdeel van de opleiding verpleegkunde. Zo worden verschillende communicatieve vaardigheden aangeleerd en leer je omgaan met verschillende cliënten.
Volgens Eva is dit één van de moeilijkere dingen aan haar stage. Het is soms lastig afstand te houden tot cliënten en het contact niet te persoonlijk te maken. Haar collega’s zijn al meer gewend aan deze manier van werken. ‘De mensen waar ik mee werkte komen uit hetzelfde dorp als de cliënten. Die kennen elkaar dus super goed. Toch blijven ze heel professioneel, dat vind ik wel knap. Ze maken wel af en toe een gezellig praatje maar het wordt niet te persoonlijk.
Wat ik zelf vaak had is dat ik over mezelf ging vertellen, maar zij doen dat gewoon niet. Zij vragen juist heel erg door en luisteren naar het verhaal van de cliënt. Ik vond dat heel knap en dat moet ik zelf nog leren. Dat is echt super moeilijk.’
Teamcommunicatie
Binnen het team is een goede communicatie ook erg belangrijk. Dit team rapporteert door middel van een computerprogramma. Zo kunnen alle medewerkers de rapportages lezen van de bezochte cliënten. Daarnaast had iedereen een eigen telefoon in plaats van een doorgeef telefoon. ‘Op zich werkte dat wel prima. De meeste cliënten hadden een vast schema dus die belden ons niet. Als er een alarmering of spoedgeval was dan werden we wel gebeld en moesten we er binnen 20 minuten zijn. Dit lukte eigenlijk altijd wel. Wat soms wel wat afleidend was is dat de eindverantwoordelijke van de dag iedere keer op de telefoon moest kijken naar meldingen ook al was er niks serieus aan de hand. Op deze manier raak je wel snel afgeleid.’
Een verkeerd beeld over de zorg
In de media zijn er veel negatieve verhalen over de zorg. Zo wordt er vaak gepraat over een te hoge werkdruk en een tekort aan medewerkers. Voor Eva komt dit beeld totaal niet overeen met de werkelijkheid. ‘Vaak wordt er door de media met een negatieve toon over de zorg gepraat. Ik denk dat dat sowieso moet stoppen. De zorg is echt super leuk en dankbaar werk. Het is belangrijk dat er meer positieve ervaringen over de zorg worden gedeeld. Ik heb totaal niet ervaren dat er een te hoge werkdruk is bijvoorbeeld, ik heb ook niet het gevoel dat mijn collega’s dat hebben.’
Al met al was de stage van Eva erg geslaagd. Het is nu weer tijd om de boeken in te duiken en meer te leren in dit vak. ‘Ik kan niet wachten om meerdere kanten van verpleegkunde te ontdekken. Het zou goed kunnen dat ik over een paar jaar weer terug de thuiszorg in ga.’
Geïnteresseerd in meer van zulke artikelen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.